Ako tvoriť - predpoklady a východiská

Predpoklady osobné vnútorné

Hlavnými predpokladmi je samozrejme mať talent, či vlohy.  Tvorba poézie vyžaduje
talent a vlohy sú dané ,vrodené. Ktosi múdry povedal, že úspech - to je 99% potu
a 1% talentu. Takže každý talent, ktorý má prinášaťdobré ovocie, treba rozvíjať.
To platí pre šport, výtvarné umenie a aj pre písanie básní. Musíš stále na sebe
pracovať. Samozrejme treba , aby si mal z Tvojej práce, či tvorby, radosť. 

Predpoklady osobné vonkajšie aj vnútorné

Pri tvorbe Tvojej poéziesú potrebné emočné skúseností z Tvojho duchovného,
alebo duševného života. Človek musí často siahať až na dno svojich duševných síl.
Toto často nejde bez osobných kríz a trápení. Báseň sa potom stáva akousi Tvojou
 osobnou výpoveďou z Tvojich zážitkov a myšlienok . Podobne , ako je to pri zamilovaní,
človek prechádza silnými duševnými hnutiami, ktoré sa potom v jeho tvorbe môžu
prejavovať rôznymi spôsobmi. Napríklad aj písaním básní, alebo výtvarnou, či inou tvorbou.
Tvorca musí mať buď silné zážitky, alebo silné osobné prežívanie udalostí v jeho živote.
 Toto súvisí s jeho vlohami, talentami, ktoré potom tvorca potrebuje rozvíjať hlavne
praktickou tvorbou. Ak sa chceš venovať poetickej tvorbe na vyššej úrovni, odporúčam
Ti nájsť si dobrú teoretickú literatúru, ktorá  ale má byť len pomôckou pre tvorbu,
 či akýmsi rozšírením tvorivého obzoru básnika. Podobne je to aj pri iných druhoch tvorby. 

Osobne sa zaoberám teóriou poézie v mojom novom ebooku,

ktorý je možné získať na :www.1000knih.sk/obchod/ako-tvorit-poeziu

Odporúčam Ti prečítať si tento ebook, lebo Ti môže veľmi pomôcť pri Tvojich
začiatkoch. 

Premisa - myšlienkový odkaz

Často sa stáva, že básne sú akousi abstraktnou zmesou myšlienok, pri ktorých sa čitateľ
 pýta:" A čo chcel vlastne s tým básnik povedať?" Preto je dobré, ak sa pri čítaní svojej
básnickej tvorby vžiješ do kože svojho čitateľa, ako bude Tvoje básne čítať.  Ako bude
čitateľ Tvoje básne vlastne chápať. Aj keď je niekedy myšlienkový odkaz nejasný, nemala
by byť báseň akýmsi nezmyslom. Musí niečo rozumné hovoriť , alebo dosahovať nejaký
pozitívny dojem, či odkaz. Báseň môže byť aj tak postavená, že vzbudzuje nejaké emócie,
čo tiež môže byť cieľom básnika. Básnik sa môže zdieľať. Môže dieľať s čitateľom svoje
emócie, zážitky alebo svoje videnie, svoje chápanie nejakej záležitosti, udalosti či javu.

Východisko , smer a orientácia básne

Niekedy je tvorba určitým tématickým smerom zameraná, ale väčšinou možno povedať,
že tvorba je voľná. Väčšinou básnik tvorí podľa svojej momentálnej nálady, alebo ho nadchne
nejaká téma. Myšlienky niekedy plynú prirodzene, ako z horského prameňa. Niekedy zas 
básnik skoro "krvopotne" stavia stavbu básne. Východiskom je najčastejšie nejaká 
myšlienka, či nálada prípadne udalosť v živote tvorcu, ktorá sa ho dotkla a rezonuje v ňom.
Smer, ktorým sa báseň odvíja je väčšinou závislý od " potrieb verša ", potrieb slov a rýmu.
Tak, aby jednak bola vyjedrená myšlienka, či nálada, a zároveň bol vytvorený vhodný pekný
.rým. Čím viac nájde básnik navzájom rýmujúcich sa slov, tým väčšiu má možnosť výstavby verša.
Orientácia básne súvisí so zladením myšlienkového odkazu - premisy ( to čo chce básnik
odkázať čitateľovi ), a pointou záveru, či celkového vyznenia.

Úvod, jadro, záver básne

Môžeme povedať, že ako pri tvorbe prózy, aj pri tvorbe poézie má svoju úlohu určité členenie 
výstavby verša na úvod, jadro a záver.  Do úvodu môžeme dať popis myšlienkového priestoru,
nálady či scény. Úvodom vlastne uvádzame čitateľa do sveta svojej básne.  Jadro básne nám
môže slúžiť na osvetlenie súvislostí pre pochopenie záveru, pointy básne. Do záveru dávame
 rozuzlenie básne, ktoré vedie ku pointe básne.